| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
hoewie
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 | 9.33 u. Onderwerp: Zijn jongeren gewelddadiger dan vroeger? |
|
|
| Heeft Cathy Brolet gelijk, of vindt u toch dat jongeren makkelijker naar (zinloos) geweld grijpen dan vroeger? Bent u daar zelf al eens het slachtoffer van geweest, of hebt u misschien zelf al eens geweld gebruikt? Laat het hier weten. Maar niet ruziemaken! |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|
mrfart
Geregistreerd op: 26-3-2007 Berichten: 2 Woonplaats: groot-bijgaarden
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 | 14.56 u. Onderwerp: |
|
|
Ik heb in Brussel wel eens slaag gekregen, en werd vrij frequent bedreigd voor domme dingen als een sigaret.
m'n beste maat is neergestoken en op een haar na niet doodgebloed voor ... een walkman;
Dat was bijna 10 jaar geleden. Het enige verschil was dat de media er toen geen zak om gaf.
Waarom dat zo was, en waarom nu het anders is weet ik zo direct niet. |
|
| Naar boven |
|
 |
tsjok
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 | 16.02 u. Onderwerp: Zijn jongeren gewelddadiger dan vroeger? |
|
|
| ik, een 45-jarige vader van een tiener vind van niet, toen ik 16 was werd er op elke t-dansant ( nu fuif) gevochten ook in het Gentse waren er veel jeugdbendes, ik denk dat het nu vooral wordt uitvergroot door de media die elk voorval melden, mss een minpunt in onze tijd was het wel meer met de blote vuist en eenmaal geveld op de grond was het gevecht over, ook het hooligalisme is toch heel sterk ingeperkt (t.o.v. 10j geleden) volgens mij zijn onze jongeren ( de meeste toch ) heel goed bezig. |
|
| Naar boven |
|
 |
metie
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 | 16.24 u. Onderwerp: geweld bij jongeren |
|
|
Ik denk dat kinderen uit bepaalde milieus de waarde van het leven niet meekrijgen. Ze worden veel te vroeg aan hun lot overgelaten en kunnen niet meer relativeren, vandaar dat zij daden verrichten die zij goedpraten om één of ander reden. Vroeger had je dit ook, maar het viel niet zo op, omdat de media nog niet alert was voor dit thema. Ik ben er zeker van dat de bron van al dit geweld aan de opvoeding van de kinderen ligt. Als een kind een goede opvoeding krijgt, en de waarde van het leven meekrijgt en kan opgroeien in een liefdevol nest, dan zal dat kind kunnen relativeren en niet tot zo'n daden overgaan, zeker weten!!
We beseffen onze rol als ouder niet wanneer we kinderen op de wereld zetten. We ondervinden het pas als we geconfronteerd worden met nieuws uit de media. En dan is het onze taak om onze kinderen de juiste proporties zelfvertrouwen en waarden van het leven mee te geven, dag na dag.... |
|
| Naar boven |
|
 |
de stille snaar
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 | 16.39 u. Onderwerp: |
|
|
ik zou niet weten of er meer geweld is als vroeger . wat me wel is opgevallen dat er veel meer aan zelfmoord word gedacht of zelfpijniging. mischien omdat ze nu hun frustraties of agresie meer op zichzelf richten ?
maar ik heef Cathy Brolet voledig gelijk dat zinloos geweld niet bestaat .
als jongere ga je niet de stad in treken met de gedachte hé we kunnen anders eens leker iemand in elkaar gaan slaan . ik vind persoonlijk dat je die jongeren ook geen zware strafen mag geven . jongeren hebben uiteindelijk nog een heel leven om te veranderen . ze mogen het natuurlijk niet gewoon door de vingers zien . maar samen met de jongere zoeken naar de oorzaak en daar iets aan doen lijkt me toch een betere oplosing . ook vind ik dat het als jongere niet zo makelijk is om je probleemen kwijt te kunnen .naar een spichiater stapen is een emens groote stap en klinkt ook enorm zwaar . ook is het zeer duuur om te gaan omdat je zo weinig terug betaald krijgt . geweld bij jongeren zou volgens mij zwaar verminderen als het makelijker zou zijn om hulp te zoeken/krijgen om het probleem op te lossen [/url][/quote] |
|
| Naar boven |
|
 |
rovandy
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 | 17.03 u. Onderwerp: criminaliteit. |
|
|
De eerste levensjaren van een kind zijn de belangrijkste van het leven. Daar wordt een groot deel van het gedrag later bepaald.
Er zijn bepaalde jongeren die in hun beginjaren pech hebben gehad:
° Vernederd, meestal (misschien goed bedoeld) door de ouders
° Aan hun lot overgelaten
° Over het algemeen een slechte pedagogische opvoeding gekregen.
° Zich hierdoor aan de drugs hebben begeven.
Jongeren die zich wegens hun situatie geen gadgets kunnen veroorloven uit geldgebrek en gefrustreerd geraken komen soms ongewild in opstand en doen domme dingen. |
|
| Naar boven |
|
 |
Stargaze
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 | 17.20 u. Onderwerp: |
|
|
| De modelstaat België is tegenwoordig zodanig geweldloos, dat àls er al eens geweld is, het meteen in het nieuws komt en de hele wereld lijkt te vergaan. Doordat we tegenwoordig op de hoogte zijn van het geweld, lijkt het gewoon veel meer dan vroeger. Als vroeger iemand in Sint-Eloois-Winkel werd neergestoken, kwam iemand in euh, Herk-de-Stad dat nooit te weten en maakte hij zich er ook niet ongerust over. |
|
| Naar boven |
|
 |
TriangleJuice
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 | 17.44 u. Onderwerp: Zinvol? geweld |
|
|
Hoewel ik tegen geweld ben, moet ik toch zeggen dat iedereen het eens van de positieve kant moet bekijken. In dat geval kunnen we misschien zelfs van zinvol geweld spreken (ik weet het, vrij contradictorisch, maar er zit iets in).
Nu deze gewelddaden hebben plaatsgevonden, gaat er misschien nóg meer tegen gebeuren. Ik gebruik het woord "nog" omdat ik ook van mening ben dat het al veel verminderd is tegenover vroeger. Ik herinner mij dan vooral de verhalen van de straatbendes waar mijn ouders mee in aanraking kwamen toen zij jong waren ("in aanraking komen" is niet gelijk aan "deelnemen aan"). Zij leefden in hetzelfde dorp waarin ik nu leef en dat komt toch niet meer voor...
Ik wordt dit jaar 26 en ben in mijn hele leven nog maar één keer openlijk bedreigd geweest en dat was zelfs nog niet in mijn eigen dorp, maar in Antwerpen, waar ik op dat moment schoolging. |
|
| Naar boven |
|
 |
Manu001
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2007 | 21.05 u. Onderwerp: geweld |
|
|
46j. niks veranderd de laatste dertig jaar.
Manu |
|
| Naar boven |
|
 |
trixie13
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 | 5.52 u. Onderwerp: |
|
|
| Ik ben gisteren nog naar een voordracht geweest over opvoeden en daar zeiden ze dat er niet meer gevochten werd dan vroeger maar het gebeurde nu wel geweldadiger en de leeftijd werd wel degelijk jonger. |
|
| Naar boven |
|
 |
Animallll
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 | 9.41 u. Onderwerp: |
|
|
De media neemt inderdaad een belangrijke positie in bij het gevoel dat bij de bevolking leeft.
Ter illustratie: Toen Bart werd doodgestoken, was het hier in Oostende een week aan een stuk één groot mediacircus. Op een bepaald moment stonden er niet minder dan 5 cameraploegen opgesteld aan het Marie-Joséplein die inzoemden op het collectief verdriet.
Een goede week geleden heeft een portier (die geen geldige vergunning had) na een ruzie een illigaal gedood met een ijzeren staaf in hetzelfde Oostende. Resultaat in de nationale pers: een klein artikel in de nationale kranten en een korte uitzending op het nationaal televisiejournaal.
Ik benadruk dat beide incidenten uitzonderingen zijn. Oostende is geen Chicago, Molenbeek of Charleroi. Dit zijn twee uit de hand gelopen incidenten die te betreuren zijn, maar niet aantonen dat Oostende gevaarlijk is.
Maar: waarom een pershetze voor Bart en niet voor de illigaal? Was het slachtoffer te oud? Was er genoeg ander nieuws om over te berichten? Of was het minder belangrijk omdat de man illigaal in het land verbleef?
Verder: de jeugd is NIET agressiever, vaak integendeel zelfs. Maar het procentueel gebruik van wapens of voorwerpen neemt volgens mij zeker niet af. De knokpartijen met de vuist durven volgens mij soms sneller in een steekpartij te ontaarden. Maar dat is slechts een aanvoelen. Wetenschappelijk onderzoek naar het gebruik van wapens of voorwerpen die als wapen kunnen gebruikt worden ten opzichte van vechtpartijen waarbij enkel de vuisten worden gebruikt, lijkt mij hierbij interessant.
Verder: elk heeft zijn verantwoordelijkheid. Zowel ouders, de school, de maatschappij, de overheid, de vriendenkring,... als elk individu op zich hebben een gedeeld verantwoordelijkheid. Als iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt, worden we er samen beter van.  |
|
| Naar boven |
|
 |
highstreet dancer
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 | 14.26 u. Onderwerp: |
|
|
| conclusie: de media suckt. niet dat we dat nog niet wisten. |
|
| Naar boven |
|
 |
adriaanvermeulen
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 | 15.26 u. Onderwerp: Re: |
|
|
| de stille snaar schreef: |
ik zou niet weten of er meer geweld is als vroeger . wat me wel is opgevallen dat er veel meer aan zelfmoord word gedacht of zelfpijniging. mischien omdat ze nu hun frustraties of agresie meer op zichzelf richten ?
maar ik heef Cathy Brolet voledig gelijk dat zinloos geweld niet bestaat .
als jongere ga je niet de stad in treken met de gedachte hé we kunnen anders eens leker iemand in elkaar gaan slaan . ik vind persoonlijk dat je die jongeren ook geen zware strafen mag geven . jongeren hebben uiteindelijk nog een heel leven om te veranderen . ze mogen het natuurlijk niet gewoon door de vingers zien . maar samen met de jongere zoeken naar de oorzaak en daar iets aan doen lijkt me toch een betere oplosing . ook vind ik dat het als jongere niet zo makelijk is om je probleemen kwijt te kunnen .naar een spichiater stapen is een emens groote stap en klinkt ook enorm zwaar . ook is het zeer duuur om te gaan omdat je zo weinig terug betaald krijgt . geweld bij jongeren zou volgens mij zwaar verminderen als het makelijker zou zijn om hulp te zoeken/krijgen om het probleem op te lossen [/url] |
[/quote]
Ik ben het eens met het feit dat dit gezeld niet uit het niets komt, maar ik stel wel vast dat er (toch veel) jongeren zijn die WEL zomaar de straat op trekken om te vechten. Reacties in de stijl van "we gaan der vanavond is wat in elkaar slaan" zijn echt geen uitzondering. Het zijn jammer genoeg jongeren van alle slag en stand.
Langs de andere kant zijn er gewoon veel te veel jongeren die op de drugs zitten (en dan geen jointje...) hierdoor zijn ze heel licht ontvlambaar en zit het er zeer snel tegen. Hetzelfde geldt voor de zatte jongeren, maar die waren er vroeger ook en die vechten heus niet zo goed...
De clew van dit probleem zit hem denk ik in de 'ik of wij tegen de rest' mentaliteit. En door al de mogelijkheden om aan wapens te geraken en er werkelijk mee opgegroeid te zijn via TV e.d. wordt sneller hier naar gegrepen i.p.v. de vuisten.
Het is waar dat het geen zin heeft om er te zware straffen op te plakken, maar wat heeft wel zin, want het is ondertussen ingeburgerd bij een groot deel van de jeugd. De jongeren die dit wel doorprikken zijn meestal te bang om er tegenin te gaan uit angst geslagen te worden, of erger...
ondergetekend, een verantwoorde jongere |
|
| Naar boven |
|
 |
Beforce
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 | 17.18 u. Onderwerp: |
|
|
Ik was erop aan het wachten, het is de schuld van de tv dat jongeren agressiever zijn.
Het feit dat jongeren vandaag de dag geweldadiger zijn dan vroeger klopt volgens mij al niet, en als het dan toch zo zou zijn is de tv al helemaal niet de oorzaak.
De tv voedt kinderen niet op, dat doet de omgeving. Als je als kind leert dat mensen in elkaar slaan slecht is, dan mag je nog zoveel geweld zien op tv en in videospelletjes, je gaat niet iemand in elkaar slaan. Het is je omgeving die zorgt voor een referentiekader. Daardoor heb je wel door wat echt is en wat niet, wat echt is en wat niet. Voor de meeste jongeren is tv kijken onschuldige ontspanning.
Als een jongere een voorbeeld neemt aan geweld op tv, dan kan dit volgens mij maar twee oorzaken hebben: Ofwel is hij compleet gestoord, ofwel is er iets misgelopen in zijn opvoeding. |
|
| Naar boven |
|
 |
Themistocles
|
Geplaatst: di 27 mrt 2007 | 18.09 u. Onderwerp: |
|
|
Goe gezegd Beforce!
Het zal niet altijd de schuld van ouders zijn als het bij jongeren ergens misloopt (en wat is mislopen?) maar toch dikwijls. |
|
| Naar boven |
|
 |
|